جاذبه های دیدنی اطراف میدان تکسیم

میدان تکسیم در ترکیه

مگر می‌شود به استانبول سفر کرد و از میدان تکسیم دیدن نکرد؟ البته قبل از هرچیز بد نیست تا درباره تاریخچه آن بدانیم. سرگذشت این میدان مشهور به زمان سلطان محمود اول برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که از این منطقه انشعاب‌هایی برای انتقال آب درست شد و کل شهر استانبول را پوشش داد. به همین دلیل مهم‌ترین میدان شهر استانبول به تکسیم (تقسیم) معروف شد و حالا جزلاینفک دیدنی‌های این دیار به شمار می‌آید. امروزه این میدان به خیابان استقلال منتهی می‌شود و همگان آن را به عنوان جذاب‌ترین بخش توریستی شهر می‌شناسند. دور تا دور میدان تکسیم را مراکز تجاری و جاهای دیدنی پر کرده و خوب است تا با بهترین آن‌ها آشنا شوید.

یادبود جمهوریت

اصلی‌ترین جذابیت میدان تکسیم و خیابان استقلال استانبول یادبود جمهوریت است که در وسط میدان قرار گرفته است. این مجسمه مشهور که در سال ۱۹۲۸ ساخته شده است، تندیس مصطفی کمال آتاترک را نشان می‌دهد که بنیان‌گذار جمهوری ترکیه بود و نزد مردم این کشور محبوبیت فراوانی دارد. در دو سمت این مجسمه تندیس چند سرباز قرار دارد که پرچم ترکیه را در دست گرفته‌اند و ابهت آن را چند برابر کرده‌اند. تندیس جهوریت که توسط پیترو کانونیکا مجسمه‌ساز ایتالیایی ساخته شده است، در واقع نماد آزادسازی ترکیه است و ارزش معنوی فراوانی دارد. امروزه این یادبود به عنوان نمادی از شهر استانبول شناخته می‌شود و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند و در کنار این تندیس عکس یادگاری می‌گیرند.

مرکز فرهنگی آتاتورک

در نزدیکی میدان تقسیم استانبول ساختمانی بزرگ وجود دارد که به مرکز فرهنگی آتاتورک مشهور است. این بنای وسیع محل برگزاری کنسرت‌ها، نمایش‌ها و فستیوال‌های مختلفی است و هرساله جشن‌های متعددی در آن برگزار می‌شود. حتی گردشگران زیادی برای تماشای موسیقی محلی و اپرا به مرکز فرهنگی آتاتورک می‌روند و لحظات دلنشینی را در آنجا سپری می‌کنند. ناگفته نماند که سالن‌های اپرای این بنای باشکوه نیز مکانی عالی برای تماشا انواع موسیقی‌اند و حسابی شما را سرگرم می‌کنند.

 

خیابان استقلال

علاوه بر میدان تکسیم استانبول خیابان استقلال نیز خود جذابیت بی‌نظیری است. این خیابان سنگ فرش در همه ساعات شبانه‌روز جنب و جوش دارد و گویی که خواب در آنجا معنا ندارد. خیابان استقلال در ضلع جنوبی میدان تکسیم قرار گرفته جان می‌دهد برای ماجراجویی و تفریح! اگر علاقه‌مند به کافه‌گردی و یا صرف یک خوراکی عالی در فضایی جادویی هستید، خیابان استقلال رستوران‌ها و کافه‌های محشری را در خود جای داده است. پس بد نیست که حتما سری به آنجا بزنید. همچنین در آنجا کلاب‌ها و مراکز خرید نیز به وفور یافت می‌شوند که با هر سلیقه‌ای که باشید شما را راضی نگه می‌دارند. از فضای خیابان نیز هرچه بگوییم کم است! نوزاندگان خیابانی و نواهای دلفریب همگی جزئی از جذابیت خیابان استقلال استانبول شده‌اند و حسابی شما را به وجد می‌آورند. خوب است بدانید که دستفروش‌های آنجا نیز خوراکی‌های لذیذ محلی را عرضه می‌کنند و بد نیست تا طعم آن‌ها را بچشید. زیبایی‌های خیابان استقلال کم نیست و اگر دوست داشته باشید می‌توانید خود را در آنجا به یک بستنی لذیذ و یا باقلوای ترکی مهمان کرده و از تک تک لحظاتتان در استانبول رویایی لذت ببرید.

 

پارک تکسیم گزی

از دیگر دیدنی های ترکیه که در حوالی میدان تکسیم استانبول قرار گرفته است می‌توان به پارک تکسیم گزی اشاره کرد. این بوستان سرسبز و نه چندان بزرگ جایی دنج برای تجدید قوا و استراحت است. اگر خریده کرده‌اید و یا می‌خواهید در زیر سایه درختان استراحت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به پارک تکسیم گزی بزنید. همچنین خوب است بدانید که اطراف این بوستان با هتل‌ها و مراکز خرید احاطه شده است و می‌توانید آنجا را برای اقامت خود انتخاب کنید. همه روزه در آنجا افراد زیادی به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی می‌پردازند و این تفریح را به شما نیز توصیه می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *